Op de middelbare school had ik een graftakke hekel aan Engels en Frans. Dat bleek ook uit mijn cijfers: die schommelden ergens tussen de 3 en een 5. Met een 5 voor een proefwerk was ik rete trots!
Uren woordjes leren. Stampen. Om die lage
cijfers maar op te halen. Kende ik de woorden, zakte ik alsnog op grammatica. Nederlands daarentegen vond ik appeltje eitje. Maarja, daar schonken we geen aandacht aan want ik stond al een 8. Om over te gaan was het veel belangrijker om Engels en Frans op te halen.
Afijn. Ik heb netjes mijn middelbare school diploma gehaald. De boeken Frans ritueel verbrand en bij onze vakantieplanning vermijd ik Frankrijk als vakantiebestemming.
Toen ik daarna Bedrijfskunde ging studeren kwam de SWOT analyse. Een tool waarmee je de sterke en zwakke punten van je onderneming kunt analyseren. Samen met de kansen en bedreigingen vanuit de markt wist je razendsnel wat je te doen had: je sterke punten verbeteren.
NEEEEEE! Met mijn middelbare schooltijd in mijn achterhoofd gruwel ik ervan. Focussen op je zwakke punten. Ik weiger dan ook om dit te doen, zeker bij klanten. Bij mezelf betrap ik me er nog weleens op om te veel te kijken wat concurrenten doen of waar ik niet goed in ben…
Deze derde week in komkommertijd is voor de SWOT analyse. De tool die ik tijdens mijn opleiding leerde. Deze is voor mij nog steeds dezelfde tool, alleen lezen we ‘m daarna op een andere manier:
Kijk waar je sterke punten zitten. Kun je die verbeteren?
Kijk naar je zwakke punten.
Maak een analyse: gaat er iemand dood of is het levensbedreigend?
Nee? Mooi! Dan is er sowieso niets aan de hand.
Focus je op de sterke punten en de kansen in de markt. De rest is bijzaak. Wees je er bewust van, that’s it.
Download het plan en
luister de bijbehorende podcast.
Ik daag je uit: deel met mij je sterke punten en kansen in de markt, zonder een ‘maar we zijn hier en hier slecht in’ toe te voegen. Mijn kracht is om de kwaliteiten en kansen van een onderneming of ondernemer te zien. Ik help je er graag bij en kijk uit naar je e-mail.