Les 1: je gaat niet netwerken om nieuwe klanten te krijgen
Dit was voor mij de aller-aller belangrijkste les als beginnend ondernemer. Toen ik dit begreep vond ik netwerken in één klap helemaal fantastisch. Ergens schaam ik met diep dat ik het onderstaande dacht… maargoed. Ik deel het maar, want wie weet zijn er meer mensen die ik er mee kan helpen.
- Je gaat niet netwerken om te zorgen dat diegene waarmee je praat klant bij je wordt;
- Je gaat netwerken zodat diegene waarmee je praat tegen ándere mensen zegt: hé, Nienke zou jou heel goed kunnen helpen.
Wauw. Sinds ik dat begreep ging de druk ineens van het netwerken af. Werd het leuk. Zag ik het als gewoon gezellige avonden. Voelde het niet eens als werken.
Les 2: ga alleen als je het leuk vindt
Om nieuwe klanten binnen te krijgen moet ik naar zakelijke netwerkbijeenkomsten waar vooral mannen in pak komen. Met stropdas. Ik overdrijf natuurlijk… maar er zijn bijeenkomsten genoeg waar dit het beeld is. Wat natuurlijk helemaal prima is, maar het past niet bij mij. En eerlijk gezegd had ik er op dat moment ook helemaal geen plezier in. Ik dacht dat het moest.
Nu ik de eerste jaren als ondernemer er op heb zitten zoek ik heel gericht de bijeenkomsten uit waar ik naartoe ga. In het begin was ik elke week wel ergens te vinden. Ontbijten, koffie-afspraken, lunchen, borrelen in de avond… je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Nu ga ik heel sporadisch naar een netwerkevent en alleen waar mensen komen waar ik écht een klik mee voel. En doorgaans zijn dat niet de mannen in pak 😉.
Les 3: 1-op-1 netwerken is ook netwerken
Ook dit is een belangrijke les voor mij geweest. Ikzelf houd van diepgang. Heb liever een verbindend gesprek met diepgang met één persoon dan dat ik 10 mensen oppervlakkig spreek over algemeenheden. Dat is voor mij niet alleen op zakelijk gebied trouwens, ook privé herken ik mijzelf hier helemaal in.
Hoe ik dit toepas is als volgt:
- Op netwerkbijeenkomsten spreek ik met 3 personen maximaal. Omdat ik me bewust ben van mijn behoefte om diepgang te hebben in gesprekken, heb ik geen enkele moeite om niet met iedereen te willen spreken.
- Ik weet heel, héél duidelijk wie mijn doelgroep is. En mijn onzichtbare doelgroep. Deze mensen spreek ik één of twee keer per jaar uitgebreid. We spreken een middag af op het terras. Of we bellen af en toe om bij te praten.
Gericht netwerken is niet alleen voor mij van toepassing. Over het algemeen geldt: het is veel beter om 5 fans te hebben die je bij anderen aanbevelen, dan dat 100 mensen jou oppervlakkig kennen.