Nu verwácht je misschien dat mijn punt in deze mail gaat zijn “volhouden!”.
Nee. Het is: focus!
Deze week viel het me (wederom) op dat klanten bij me komen voor de nieuwe en verfrissende ideeën die ik heb, maar ben ik in de praktijk met niets anders bezig dan het aanbrengen van focus. Schrappen van ideeën die er al waren.
“Ik heb zo’n groot netwerk, ik ga met iedereen koffiedrinken”
Mooi, maar kijk eerst eens strategisch wie interessant voor je is en kies er 5.
“We willen een nieuwsbrief opzetten, 2x per week op LinkedIn gaan posten, een nieuwe website bouwen, bovenaan in google komen én starten met een podcast”
Geweldig. Kies er eens 2 en houd dat een jaar vol.
“We hebben zoveel ideeën, we gaan 3 nieuwe diensten in de markt zetten”
Heel leuk, maar je hebt nog zoveel kansen met je huidige dienst… waarom kijk je niet eerst naar wat je hébt?
Focus is key
Ondernemen is een marathon, geen sprint. Focus is key in alles wat je doet. En onthoud: Apple, Amazon, Facebook zijn allemaal bedrijven die opgericht zijn door ondernemers met 100.000 ideeën. Wat ze gemeen hebben? Ze zijn niet aan al die 100.000 ideeën half begonnen, maar hebben er 1 idee uitgepakt en die tot een succes gebracht.
Marketing Quickscan
Is 2023 het jaar waarin jouw onderneming een professionaliseringsslag maakt? Het jaar waarin je focus aanbrengt doormiddel van een strategisch jaarplan? Met als doel: continuïteit, een duidelijke visie en meer klanten en/of omzet?
Ik
help je graag met het aanbrengen van focus.