Voorkom dat je schnitzelmenu's serveert in een sterrenrestaurant.

Restaurant De Pol en Resto Gasseling: twee restaurants in de regio Doetinchem. Voor de niet-Achterhoekers onder ons: bij De Pol eet je een 6-gangen diner, krijg je huisgemaakte friandises bij de koffie, zit je met max. 10 tafeltjes, is een volledig avondprogramma en de rekening is ongeveer € 200,- per persoon.
Bij Resto Gasseling krijg je een volle eetzaal, binnen 15 minuten je schnitzel of varkenshaas op je bord en kies je tussen pepersaus of champignon-roomsaus. De rekening is hier ongeveer € 20,- per persoon.

Voor beide concepten is een markt. Beide concepten zijn winstgevend. Beiden zijn ze consistent:
➡ Bij Gasseling krijg je na de schnitzel geen friandises bij de koffie
➡ Bij De Pol staat geen schnitzelmenu met extra mayonaise op het menu

Ze hebben beide een keuze gemaakt. Een keuze voor één bepaalde doelgroep.

Vorige week had ik een strategiesessie met een kennisondernemer en zijn team. Wat zij deden: ze wíllen á la restaurant De Pol zijn. Topkwaliteit leveren. Wél die friandise bij de koffie. Maar, als er dan een potentiële klant komt die graag een schnitzelmenu wil met XL friet en pindasaus…. Dan helpen we ‘m graag. Want we willen graag iedereen helpen.
 
𝗡𝗘𝗘
Ik kan 100 redenen bedenken waarom je dit niet moet willen, maar de belangrijkste 3 zijn:


  • De klant is nooit tevreden, want jullie zijn niet gespecialiseerd in schnitzels
  • Je bent sowieso te duur, want ze hechten geen waarde aan een non-alcoholic welkomstdrankje met crushed ijs
  • Jullie werkplezier daalt aanzienlijk: want niemand van je team wil deze klus op zich nemen


Kies! Is mijn advies. En hoe beter je weet wat je wilt, hoe beter je weet welke doelgroep daarbij hoort en waarop zij zich aangesproken voelen.

Marketing Quickscan

Is 2023 het jaar waarin jouw onderneming een professionaliseringsslag maakt? Het jaar waarin je focus aanbrengt doormiddel van een strategisch jaarplan? Met als doel: continuïteit, een duidelijke visie en meer klanten en/of omzet?

 

Ik help je graag met het aanbrengen van focus.


Meer inspiratie?

Iedere dinsdag om 10.00 uur praktische marketing tips ontvangen? Meld je aan voor de wekelijkse inspiratie e-mail.

Contact met mij opnemen? Stuur mij een e-mail of bel/whats-app me op: 06-10199031


Over Nienke

Als Strategisch Marketing- en Business mentor help ik kennisondernemers in het MKB met marketing vanuit hun hart. Mijn missie is om kennisondernemers te helpen ondernemen met oprechte verbinding. In plaats van leuren naar nieuwe opdrachten, zorgen voor fans die continu bij je terugkomen. 

door Debby Nijenhuis 29 oktober 2023
Podcast #15: laaghangend fruit in de marketing
door Nienke Kok 19 oktober 2023
Focus is essentieel! “Ik doe meerdere dingen voor meerdere doelgroepen, dus ik hoef me niet te focussen”. Dit hoor ik héél regelmatig van ondernemers die van alles wat doen. Er is niets mis met meerdere doelgroepen hebben, of verschillende soorten aanbod hebben. Zelf heb ik namelijk voor MKB organisaties een maatwerk traject , voor zelfstandig ondernemers een traject van 5 maanden én geef ik samen met Karen Bargeman Human Design trainingen .
door Nienke Kok 4 september 2023
Met hetzelfde openhartige advies dat 'Nice girls don’t get the corner office' tot een bestseller maakte, leert Lois P. Frankel via 75 financiële adviezen vrouwen te laten krijgen wat ze verdienen. Dit handboek focust zich dus vooral op je financiën en is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring. Lees over fouten die vrouwen maken bij het beheer van hun geld, krijg suggesties om grip te krijgen op je eigen financiën en leer over het benutten van al je (financiële) talenten.
Meer posts
Share by: